úterý 23. dubna 2013

Podzemní továrna Richard v Litoměřicích



Dcera včera v rámci školy navštívila hasiče v Litoměřicích, povozili je na plošině atd. Ale řekla mi, že se možná půjdou podívat i do podzemní továrny Richard. Já o ní fakt nikdy neslyšela, přitom je to blízké okolí. Tak jsem na internetu trošku studovala.

Továrna Richard byla  podzemní továrna nedaleko Litoměřic (podzemní prostory v délce 25-30 km), kde se od listopadu 1944 v utajení vyráběly součásti motorů pro tanky, byly zde dílny, kanceláře, výrobní haly a pracovali zde totálně nasazení dělníci a vězni.  Při tyfové epidemii zemřela spousta dělníků, kolem 4500 vězňů. Umírali i při práci, protože byla nesmírně náročná a pracovali od rána do večera. Mrtvé dělníky odváželi ke spálení do Ústí nad Labem a do Terezínského krematoria, když přestala stačit kapacita těchto krematorií, bylo vybudováno krematorium i u podzemní továrny. Aby se nezjistilo, že zde krematorium je, byl kouř z těl podzemím odváděn do komína z cihelny.

Po válce chtěli nacisté továrnu vyhodit do povětří pomocí elektrického vedení, ale to se jim z nejasného důvodu nepodařilo. Prý nakonec přerušil elektrické vedení polský dělník, ale to se neví jistě.

Nepodařilo se mi zjistit, jestli je továrna dnes přistupná, ale podle tohoto .http://www.podzemi.eu/fotografie/VR/image6450.htm , bych řekla, že není. Při virtuální prohlídce mi leze mráz po zádech. To jsem zvědavá, jak dopadne můj prodloužený víkend, kdy se s přítelem chystáme do pevností ve Východních Čechách, prolezeme všechny bunkry a pevnosti v okolí :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat